Innowacje
W naszej szkole dzieci z klas I-III bardzo aktywnie biorą udział w innowacji pedagogicznej "Opanowani w akcji - Trening Kontroli Złości" prowadzonej przez psychologa szkolnego. Podczas cotygodniowych spotkań zwiększamy samoświadomość emocjonalną, rozpoznajemy swoje emocje, a w szczególności sygnały zbliżającej się złości, rozwijamy umiejętności radzenia sobie ze złością, poprawiamy relacje społeczne. Uczymy się także jak wyrażać swoje emocje w sposób akceptowalny społecznie, co prowadzi do zmniejszenia konfliktów w relacjach rówieśniczych i rodzinnych. Innowacja pedagogiczna potrwa przez cały rok szkolny.
CO?
Nauka poprzez zabawę-gramy w scrabble. Gra w scrabble pomaga w nauce języka polskiego, ortografii, uczy podejmowania strategicznych decyzji, logicznego myślenia oraz rozwija kreatywność. Uczniowie, grając w scrabble, będą mieli możliwość poznawania całkiem nowych słów i ich znaczeń. Główną zaletą tej gry jest szansa na rozbudowanie swojego zasobu wyrazów, czyli poznanie znaczenia wyrazów, które dotychczas nie były uczniom znane.
GDZIE?
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Ewarysta Estkowskiego w Ostrowie Wielkopolskim
sala 37
KIEDY?
wrzesień 2024– czerwiec 2025 roku
środa g.14.30-15.00
Z KIM?
uczniowie klas 4-8
Międzynarodowy projekt edukacyjny „Wirtualne podróże”
W tym roku szkolnym uczniowie klas drugich realizowali Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Wirtualne Podróże", który w naszej szkole był innowacją. Do zadań uczniów należało wykonanie 3 zadań obowiązkowych i 4 dodatkowych. Wykonaliśmy wiele ciekawych przedsięwzięć, do których należało m.in.: założenie i prowadzenie albumu wirtualnego podróżnika, udział w lekcjach online, poznanie swojej miejscowości, wykonanie mapy świata, przeprowadzenie quizu o Europie i Polsce, spotkanie z podróżnikiem. Zdecydowanie najciekawszy był udział w lekcjach online, dzięki którym drugoklasiści mogli odbyć podróże wirtualne, poznając daleki świat, pełen pięknych krajobrazów, ciekawostek, podziwiając m.in. najstarszy las w Europie, podróżując do Laponii, odbywając podróże po Polsce i Europie, dalekie i bliskie, podwodne i lądowe, a przy tym nabyli umiejętność tworzenia notatek graficznych w swoich wirtualnych albumach... Wspaniałe doświadczenie!
Monika Zybała, Justyna Marciszewska
Innowacja w szkole ,,Wirtualne muzeum książki"
Uczniowie wybrali dowolną książkę, która ich zainteresowała i zachęcili do przeczytania innych. Prezentacja książki odbyła się w wybrany przez ucznia sposób: plakat, prezentacja, gra ,,Jeden z dziesięciu". Głównym celem projektu było budowanie nawyków czytelniczych, rozwijanie zamiłowania do literatury, wskazywanie uczniom piękna i wartości książek. Innowacja miała ukazać, że czytanie zapewnia emocjonalny rozwój, rozwija język, pamięć i wyobraźnię, uczy myślenia, poprawia koncentrację oraz wzmacnia poczucie własnej wartości. O pozytywnych efektach czytania książek wie chyba każdy z nas. Dużo mówi się o tym, że czytanie rozwija pod względem intelektualnym, emocjonalnym, stymuluje rozwój i usprawnia pamięć, ale również poszerza wiedzę o świecie, pomagając w ten sposób odnosić sukcesy. Regularne czytanie chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury. Propagujmy hasło, że warto czytać książki!
Kolejna odsłona "Słodkie co nieco" - kolejne zajęcia cukiernicze. Dzisiaj spróbowaliśmy swoich sił w pieczeniu ciasta marchewkowego. Ciasto sie udało i było smaczne.
"Słodkie co nieco" czas zacząć. 07.03.2024r. ruszył kolejny projekt dla klas 4-7. Pierwsze zajęcia były oczywiście słodkie, chociaż nie do końca. Jedna z grup upiekła ciasteczka, które były słodko słone. Baardzo ciekawy smak. Brawo!
Przedstawienie kostiumowe w języku angielskim
Grupa uczniów z klasy 6a wcieliła się w role bohaterów bardzo znanej bajki, "Kopciuszek". Tym razem scenariusz był w języku angielskim, co było dodatkowym utrudnieniem, ale także miłym wyzwaniem związanym z lekcjami w tym języku. Wszyscy ciężko pracowali przygotowując teksty, sposób przedstawiania swoich bohaterów, stroje swoich postaci i dekoracje, które pozwoliły przybliżyć kontekst i miejsce bajki. Wszystkim należą się duże brawa!
"Igłą i nitką"
Próbujemy swoich sił w kolejnej pracy. Tym razem szyliśmy ozdoby świąteczne, które będą upominkiem dla seniorów. Mamy za sobą woreczki, a przed nami wyzwanie szycia toreb ze starych jeansów. Spróbujemy wykonać to przy pomocy maszyny do szycia.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Ewarysta Estkowskiego w Ostrowie Wielkopolskim
TEMAT: Wirtualne muzeum książki
REALIZACJA: uczniowie klas 4-7
TERMIN: rok szkolny 2023/2024
Projekt skierowany jest do uczniów klas IV-VII i będzie realizowany na lekcjach języka polskiego. Uczniowie wybiorą dowolną książkę, która ich zainteresuje i zachęcą do przeczytania innych uczniów. Zareklamują książkę podczas lekcji, a także na forum innych klas w szkole. Prezentacja książki odbędzie się w wybrany przez ucznia sposób: plakat, prezentacja, gra itp.
Cel główny:
-budowanie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury,
-popularyzowanie czytelnictwa,
-zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie dzieci,
Podjęte działania mają na celu:
-wdrożenie dzieci do częstych kontaktów z książką,
-polubienie przez dzieci czytania,
-wskazywanie uczniom piękna i wartości książek, czasopism czy blogów literackich,
-zachęcenie do twórczości literackiej.
Cele ogólne:
-rozwijanie czytelnictwa i skłonienie do chętnego czytania książek,
-doskonalenie wśród uczniów umiejętności interpretowania tekstu kultury,
-ukazanie treści książki w sposób interesujący dla ucznia- nauka poprzez zabawę.
Czytanie książek:
-zapewnia emocjonalny rozwój dzieci,
-rozwija język, pamięć i wyobraźnię,
-czy myślenia, poprawia koncentrację,
-wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka,
-poszerza wiedzę ogólną,
-ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces,
-uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu,
-zapobiega uzależnieniu od telewizji, komputerów, telefonów,
-chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury,
-kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
Pozytywne efekty czytania książek!
O pozytywnych efektach czytania książek wie chyba każdy z nas. Dużo mówi się o tym, że czytanie rozwija nas pod względem intelektualnym, emocjonalnym, ale także:
-rozbudza w dziecku ciekawość świata i pomaga mu zrozumieć siebie i innych;
-stymuluje rozwój i usprawnia pamięć;
-wzbogaca wyobraźnię, słownik i zasób wiadomości dziecka;
-poszerza wiedzę o świecie i pomaga w ten sposób odnosić sukcesy w szkole;
-pomaga także w przezwyciężaniu dysleksji; kształtuje wrażliwość moralną dziecka i pozytywny obraz siebie;
-uczy abstrakcyjnego myślenia, uczy wyrażać myśli i rozumieć innych.
Propagujemy hasło, że warto czytać książki!
Odpowiednio dobrana literatura pomaga budować system wartości i wskazuje życiowe priorytety.
Wychowanie do czytania jest żmudną i wieloletnią pracą. Powinno rozpocząć się jak najwcześniej. Wychowanie dzieci na czytelników jest dzisiaj, w dobie społeczeństwa informacyjnego, ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nieumiejętność, czy unikanie czytania, może spowodować nienadążanie za zmianami, a w konsekwencji wykluczenie informacyjne. Nikt nie rodzi się czytelnikiem, a zamiłowanie do czytania i pisania musi być pobudzane przez inne osoby. Innowacja będzie realizowana podczas zaplanowanych wydarzeń szkolnych, na lekcjach przedmiotowych, zajęciach z wychowawcą, czy bibliotekarzem.
Zajęcia dziewiarsko – krawieckie „Igłą i szydełkiem”
Zajęcia trwały od stycznia do czerwca. „Igłą i szydełkiem” było odpowiedzią na zapotrzebowanie na zajęcia praktyczne wśród uczniów klas 4-8. Było to także wyjście naprzeciw zainteresowaniom młodzieży oraz poszukiwaniem pasji, projektowaniem, a może wyborem przyszłego zawodu. Młodzieży brakuje zajęć o charakterze typowo praktycznym, rozwijających zainteresowania oraz nawyk opanowywania emocji i ćwiczenia cierpliwości.
Ta innowacja wpłynęła na podniesienie poziomu wiary w siebie i umiejętności uczniów z zakresu projektowania, planowania, wyrobiła u nich nawyk poprawiania błędów i korzystania z różnych narzędzi typu: maszyna do szycia, druty, szydełko, igła. Realizacja innowacji wzbogaciła również zainteresowania uczniów oraz podniosła u nich umiejętność reagowania na stres oraz zniecierpliwienie.
Innowacja udoskonaliła również kompetencje uczniów w zakresie rozwijania pasji (projektowanie, szycie, wystawiennictwo wnętrz).
Po jej zakończeniu padły pytania dotyczące kontynuacji tych zajęć w przyszłym roku... Kto wie :).
Dziękujemy Wam i gratulujemy wytrwałości
Marta Grabska Górska, Justyna Marciszewska
Innowacja szkolna
Pani prokurator odwiedziła Szkołę Podstawową nr 2
Szkoła realizowała kolejną innowację pedagogiczną ,,Spotkanie z...” i zaprosiła do szkoły Panią prokurator Jolantę Gościniak, która edukowała uczniów odnośnie różnych form cyberprzemocy, z jakimi można się spotkać w Internecie. Mówiła o zagrożeniach, w jaki sposób się przed nimi bronić oraz dawała wskazówki co zrobić, gdy młodzież stanie się ich ofiarą. Dzięki prelekcji Pani prokurator, uczniowie zostali uświadomieni, jakie kary mogą im grozić, gdy sami staną się sprawcami przestępstwa. Informowała też gdzie się zgłosić i kogo prosić o pomoc w razie zaistniałego niebezpieczeństwa. Serdecznie dziękujemy Pani prokurator za przyjęcie zaproszenia do szkoły!
Innowacja w Szkole Podstawowej nr 2
Podczas lekcji języka polskiego, uczniowie klasy 5b chętnie grają w grę ,,Jeden z dziesięciu" na motywach lektury ,,Lew, czarownica i stara szafa".
Cinderella
Klasa 6b w ramach zajęć z języka angielskiego pracowała w ostatnim czasie nad przedstawieniem kostiumowym o Kopciuszku. Efekty przygotowań nad rolą, scenografią i grą artystyczną mogli ocenić dzisiaj uczniowie klas pierwszych, ktorych 6b zaprosiła do jego obejrzenia. Przedstawienie kostiumowe Cinderella w języku angielskim klasy 6 b było projektem edukacyjnych w ramach działań innowacyjnych.
Innowacja "Z ekologią na Ty"- ogólnopolski projekt edukacyjny
Projekt jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego i wychowania przedszkolnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023. Uczniowie klas pierwszych realizować będą Eko zadania i wyzwania z następujących modułów:
Moduł I- jestem EKO
Moduł II- Przyroda wokół nas
Moduł III- rady na odpady
Moduł IV- Eko zdrowie
Moduł V- Eko inspiracje
Moduł VI- TIK w ekologii
Innowacja odbywać się będzie od 19 września 2022 do 12 maja 2023, a jej wyniki prezentowane będą na stronie internetowej szkoły.
Innowacja "Kreatywna kredka w literaturze dziecięcej"
Czytając dzieciom rozbudzamy jego wyobraźnię, dostarczamy wielu pozytywnych wzorców, wspomagamy wszechstronny i harmonijny rozwój, budzimy wrażliwość i empatię, poszerzamy zasób słownictwa, a także rozwijamy kreatywność. Podczas innowacji uczniowie klas pierwszych wysłuchają opowiadań, baśni, bajek z obszaru literatury dziecięcej, a następnie stworzą do niej ilustracje, z których powstanie galeria.
Innowacja odbywać się będzie w Chatce Puchatka, od października 2022 do maja 2023.
CO?
SPOTKANIA Z ...
Innowacja jest odpowiedzią na potrzeby uczniów, którzy będą mieli możliwość zapoznania się z różnymi zawodami, a w przyszłości mogli dokonać wyboru przyszłego zawodu-zawodoznawstwo. Szkoła będzie zapraszała osoby, które wykonują ciekawy zawód. Przedstawiciel danego zawodu poprowadzi warsztaty i prelekcje.
GDZIE?
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Ewarysta Estkowskiego w Ostrowie Wielkopolskim
KIEDY?
wrzesień 2022– czerwiec 2023 roku
Z KIM?
uczniowie klas 4-8
CO?
INNOWACJA - „JEDEN Z DZIESIĘCIU”, CZYLI GRA NA PODSTAWIE LEKTUR...
Innowacja jest odpowiedzią na potrzeby uczniów, którzy będą doskonalili umiejętności opanowania treści lektury w sposób interesujący, czyli nauka poprzez zabawę. Omawianie lektury zaczynamy od gry „Jeden z dziesięciu”. Chętny uczeń przygotowuje miesiąc wcześniej pięćdziesiąt pytań do lektury i prowadzi grę. Uczniowie zgłaszają się do uczestnictwa, czyli odpowiadają na zadane pytania. Wszyscy rywalizują o dotarcie do finału, ponieważ za pierwsze, drugie i trzecie miejsce mogą otrzymać nagrodę...
GDZIE?
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Ewarysta Estkowskiego w Ostrowie Wielkopolskim
KIEDY?
wrzesień 2022– czerwiec 2023 roku
Z KIM?
Uczniowie klas: 4b, 5b
NA SPORTOWO- NA WESOŁO
Aktywność fizyczna odgrywa bardzo istotną rolę w życiu człowieka. Szczególnie ważną i nieocenioną funkcję spełnia w odniesieniu do dzieci i młodzieży. Bawiąc się, młody człowiek nabywa nowych umiejętności i wiadomości. Z drugiej strony, klasowe rozgrywki podczas zajęć wychowania fizycznego stanowią dla wielu uczniów ogromny stres. Przegrani wystawiają się na uczucia związane z porażką, jednak porażka może być również pozytywnym bodźcem. Od najmłodszych lat poznajemy życie poprzez pryzmat: uda się - nie uda się. Rywalizacja towarzyszy nam zatem przez całe życie, a każde zdarzenie jest dla nas swoistym doświadczeniem. Zdrowa rywalizacja uczy bowiem systematyczności, pokory, pracowitości, rzetelności oraz skromności.
Uczniowie klas 2 a oraz 2 b biorą udział w innowacji NA SPORTOWO-NA WESOŁO. Dzięki wspólnym zajęciom, wzmacniane są ich zainteresowania i zamiłowania do ruchu, wzrasta samoocena i uczą się samokontrolować swoje osiągnięcia. Poza tym rozwijają w sobie odporność emocjonalną w sytuacji porażki czy zwycięstwa, ćwiczą umiejętność opanowywania lęku i pokonywania trudności. Mają też możliwość zapoznania się z regułami różnych zabaw i gier, a także uczenia się ich przestrzegania. Bardzo dużą zaletą wspólnych zajęć sportowych jest jednak przede wszystkim integracja obu zespołów klasowych.
Wprowadzona innowacja przeznaczona jest do realizacji podczas jednej godziny zajęć wychowania fizycznego uczniów klasy 2a i 2b od października 2021r. do maja 2022r.
PIERWSZAKI W NASZEJ SZKOLE UCZĄ SIĘ JĘZYKA NIEMIECKIEGO
W ramach wprowadzonej innowacji uczniowie klasy 1a i 1b od września rozpoczęli swoją przygodę z językiem niemieckim. Dla wszystkich jest to język dodatkowy, a zajęcia odbywają się w każdej klasie raz w tygodniu. W trakcie prowadzonych zajęć, dzieci mają możliwość osłuchania się z nowym językiem w różnych sytuacjach życia codziennego, między innymi poprzez kierowanie do wszystkich bardzo prostych poleceń w toku różnych zabaw i ćwiczeń, poprzez piosenki, rymowanki czy wierszyki oraz materiały audiowizualne. Po pierwszych miesiącach można już zauważyć, że uczniowie radzą sobie doskonale, a nauka tego języka sprawia im dużo przyjemności. Wszyscy chętnie uczestniczą w zajęciach, biorą udział w zabawach językowych, wykonują różne ćwiczenia, pracują z tablicą interaktywną oraz z wielką chęcią prezentują swoje pierwsze, krótkie dialogi na forum. Życzymy zatem pierwszoklasistom wytrwałości w dalszych zmaganiach z językiem niemieckim!
Moja przygoda z językiem niemieckim
Znajomość języków obcych jest we współczesnym świecie konieczna. Zatem im wcześniej dzieci zaczną się uczyć, tym większa szansa, że nauka przyjdzie im naturalnie i z dużą łatwością przyswoją język obcy. Wszystkie dzieci rozpoczynają obowiązkowo już w przedszkolu naukę języka angielskiego. Uczą się go poprzez zabawę, ponieważ w swobodnej i radosnej atmosferze są z pewnością w stanie przyswoić bardzo dużo.
W klasach I-III szkoły podstawowej uczniowie kontynuują naukę języka angielskiego.
Wprowadzona innowacja daje uczniom możliwość nauki równocześnie drugiego języka obcego. Jest ona skierowana do uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej i realizowana będzie w formie zajęć języka niemieckiego. Dla wszystkich będzie to język dodatkowy, a zajęcia będą się odbywały w każdej klasie raz w tygodniu.
Szczegóły w załączonym poniżej pliku:
Technika po angielsku
Trochę brzmi to nietypowo, ale dlaczego nie? Przy okazji zabawy, tworzenia, konstruowania można też nauczyć się słówek z języka angielskiego. Można zapoznać się ze zwrotami potrzebnymi podczas wykonywania różnych czynności, czy używać typowych zwrotów służących do rozmowy. Ale przede wszystkim na tych zajęciach wszyscy się bawimy, co widać na zdjęciu :)
Innowacja w postaci tego typu zajęć została skierowana w tym roku do uczniów klas 4. Zajęcia rozpoczęły się w październiku i potrwają do maja.
Innowacja pedagogiczna
Autor innowacji: mgr Martyna Psikus
Tytuł innowacji: „Mój zawód – moja pasja”
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Ewarysta Estkowskiego
w Ostrowie Wielkopolskim
Planowany termin realizacji innowacji: 01.09.2017 r. – 30.06.2018 r.
Szczegóły w załączonym poniżej pliku:
II miejsce dla naszego przedstawienia w
MINISPOTKANIACH TATRALNYCH 2016
15 kwietnia w MDK w Ostrowie Wielkopolskim miały miejsce MINISPOTKANIA TEATRALNE 2016. Nasze gimnazjum reperezentowałamiędzy innymi grupa uczniów przedstawiająca „Hӓnsel und Gretel” - przedstawienie kostiumowe w języku niemieckim za które otrzymaliśmy II miejsce.
„Hӓnsel und Gretel”
„Jaś i Małgosia” w wersji niemieckojęzycznej
Zakończyliśmy nasze występy w szkołach podstawowych. W ciągu kilku dni odwiedziliśmy Szkołę Podstawową nr 1, 4, 5, 6, 9 i 13.
Mieliśmy okazję przekonać się, że język niemiecki nie jest aż taki trudny i można się nim po prostu bawić!!!
Naszym młodszym kolegom i koleżankom dziękujemy za miłe przyjęcie. Mamy nadzieję, że nasze występy wszystkim się podobały.
Jaś i Małgosia po niemiecku
Któż nie zna baśni o Jasiu i Małgosi, któż potrafi oprzeć się wzruszeniu, czytając historię tragicznych losów dwojga młodych ludzi zmagających się z okrutną czarownicą?!Dziś pokażemy, że mądrość braci Grimm jest aktualna po dziś dzień. Zapraszamy na przedstawienie „Jaś i Małgosia” w wersji niemieckojęzycznej … Tymi słowami rozpoczęliśmy nasz pierwszy w tym roku szkolnym występ, tym razem w Szkole Podstawowej nr 6. 15 lutego grupa aktorów z naszej szkoły wybrała się do zaprzyjaźnionej szkoły, aby zaprezentować swoim młodszym kolegom i koleżankom efekt kilkumiesięcznej pracy, czyli przedstawienie „Hӓnsel und Gretel”. Młodzi aktorzy wcielając się w swoje role pokazali nie tylko swój talent aktorski, ale również doskonałą znajomość języka niemieckiego. Reakcja publiczności, to dla nas najlepszy dowód, że przedstawienie wszystkim się podobało! Przed nami kolejne występy, mamy nadzieję, … że równie udane.